Kurs, grundnivå
12 hp
Malmö | dagtid | 100%
6 december 2027 - 30 januari 2028
Kod för kursen: UV210A

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans utbildande, etiska och demokratiska uppdrag.
I kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter till utbildning. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik, tillämpning, tolkning och förändring. I kursen fördjupas dessutom förståelsen för hur förskolans läroplan och andra styrdokument förhåller sig till etik och värdegrund. Studenten analyserar styrdokument och vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en likvärdig förskola.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV207A-Specialpedagogik i förskola.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).