Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. Uppl. Malmö: Gleerups, s. 11–26 (15 s)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (144 s)
Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annica & Thelander, Nina (2022). Förskolans demokratifostran. I ett föränderligt samhälle. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (90 s)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förståelse för förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag.
Inom kursen granskas och diskuteras förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag utifrån förskolans styrdokument och barns rättigheter. Med läroplansteoretiska perspektiv behandlas politiska, historiska och samtida idéer om utbildning och demokrati. Arbetet för en jämlik och hållbar förskola problematiseras ur ett intersektionellt perspektiv. Studenten genomför under kursen praktiknära studier av konkreta situationer där värdegrund, villkor och förskollärarens ansvar omsätts i förskolans verksamhet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Contact
-
Helena Hansen - Lecturer
Kursansvarig
helena.hansen@mau.se
+46 40 665 80 44
-
Heléne Henriksson - Study administrator
Studieadministratör
helene.henriksson@mau.se
040-665 77 47
-
LI
Linda Ihse - Lecturer
Kursansvarig
linda.ihse@mau.se
+46 40 665 73 36
-
Christina Persson - Study administrator
Studieadministratör
christina.persson@mau.se
+46 40 665 80 04