Course, grundnivå
15 credits
Malmö | dagtid | 100%
17 January 2028 - 26 March 2028
Code for the course: AS201B

This course is offered as part of programme:

Course content

Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk, 5 hp

I delkursen introduceras perspektivet flerspråkighet som resurs och forskningsfältet svenska som andraspråk genom såväl individuella som samhälleliga aspekter. Med stöd i aktuell forskning diskuteras konsekvenser av hur språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt ämnet svenska som andraspråk organiseras och hur undervisning genomförs utifrån ett språkdidaktiskt, likvärdigt och interkulturellt perspektiv relaterat till ett inkluderande och resursbaserat förhållningssätt.

Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp

Delkursen belyser betydelsen aktuell forskning, teoretiska utgångspunkter och metoder som rör perspektiv på flerspråkighet i undervisning och andraspråksutveckling ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Därtill lyfts formativ undervisning i svenska som andraspråk genom analys av andraspråksutveckling. Detta innefattar kunskap om språkliga strategier och utvecklingsstadier som grund för bedömning av andraspråksutveckling och olika metoder och verktyg som kan användas formativt i detta syfte.

Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp

Delkursen tar stöd i tidigare delkursers innehåll om formativ undervisning utifrån ett andraspråks- och resursperspektiv och bygger vidare på hur denna kan planeras och utvärderas. Metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör främjandet av kommunikativ förmåga belyses, samt läs- och skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv.

Vidare belyses litteracitetsutveckling i ett vidare perspektiv där läsande, skrivande och multimodalt meningsskapande innebär deltagande i sociala praktiker samt hur interaktionen i klassrummet skapar förutsättningar för att utveckla elevernas läsförståelse på ett andraspråk, kritisk textmedvetenhet och förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang.

Entry requirements

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Contact