Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk
Alden, Kristina och Olofsson, Mikael (red.) Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. Kapitel 1, 2, 9, 20 (49 s).
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 1-6 och 10 (190 s).
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur. S. 11-155 (140 s).
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2-5, 7-9 (120 s).
Wedin, Åsa (red) (2017) Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm: Lärarförlaget. S. 19-60, 89-110 (59 s).
Ett urval artiklar tillkommer.
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk
Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red) (2014). Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Lund: Studentlitteratur. S. 11-42, 66-81, 117-122. (50 s).
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-2, 4-13 exl övningar (60 s).
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur. (216 s)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur. S. 9- 92 (83s).
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk. Malmö: Gleerups. Kapitel 4-7 (70 s).
Ett urval artiklar kan tillkomma
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk
Alatalo, Tarja (red.): Läsundervisningens grunder. Lund: Gleerups. Kapitel 11och 13 (28 s).
Alden Kristina och Olofsson Mikael (red.) Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. Kapitel 16 och 17 (23 s).
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena, Magnusson Petra (2023) Digitalisering, Literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur AB. Andra upplagan. Kapitel 3-7 (80 s).
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord - struktur och användning. Lund: Studentlitteratur. S. 32-34, 139-156 (20 s).
Fast, Carin (2019). Literacy - i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4, 7, 11 (47 s).
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 6 och 10 (40 s).
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Upplaga 5. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (150 s. i samråd med kursledare).
Pettersson, Karin (2021.) Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3. Genrepedagogik, ASL och digitala resurser. Studentlitteratur AB, Lund. Kapitel 1 och valfritt k 2-5 (80 s)
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk Malmö: Gleerups. Kapitel 8 (15 s).
Wallden Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk - Språk, texter och samtal. Lund: Studentlitteratur. s. 17-30, 33-39, 56-76, 87-128, 133-135 (80 s).
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Delkurs 1 Flerspråkighet som resurs vid undervisning i svenska som andraspråk, 5 hp
I delkursen introduceras perspektivet flerspråkighet som resurs och forskningsfältet svenska som andraspråk genom såväl individuella som samhälleliga aspekter. Med stöd i aktuell forskning diskuteras konsekvenser av hur språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt ämnet svenska som andraspråk organiseras och hur undervisning genomförs utifrån ett språkdidaktiskt, likvärdigt och interkulturellt perspektiv relaterat till ett inkluderande och resursbaserat förhållningssätt.
Delkurs 2 Flerspråkighet, andraspråksinlärning och bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen belyser betydelsen aktuell forskning, teoretiska utgångspunkter och metoder som rör perspektiv på flerspråkighet i undervisning och andraspråksutveckling ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Därtill lyfts formativ undervisning i svenska som andraspråk genom analys av andraspråksutveckling. Detta innefattar kunskap om språkliga strategier och utvecklingsstadier som grund för bedömning av andraspråksutveckling och olika metoder och verktyg som kan användas formativt i detta syfte.
Delkurs 3 Litteracitet och kommunikativ förmåga i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkursen tar stöd i tidigare delkursers innehåll om formativ undervisning utifrån ett andraspråks- och resursperspektiv och bygger vidare på hur denna kan planeras och utvärderas. Metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör främjandet av kommunikativ förmåga belyses, samt läs- och skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv.
Vidare belyses litteracitetsutveckling i ett vidare perspektiv där läsande, skrivande och multimodalt meningsskapande innebär deltagande i sociala praktiker samt hur interaktionen i klassrummet skapar förutsättningar för att utveckla elevernas läsförståelse på ett andraspråk, kritisk textmedvetenhet och förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).