Aulin-Gråhamn, Lena (2011). Pinnbyggen och vardagsföremål: estetik och lärande i lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs (90 s. eget urval)
Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Stockholm: Natur och Kultur (192 s.)
Eriksson, Yvonne (2009).Bildens tysta budskap. Falun: Norstedts akademiska förlag (100 s. eget urval)
Freeland, Cynthia A. (2006).Konstteori: en introduktion. Stockholm: Raster (50 s. eget urval)
Frid, Johan (2003). Intro-Bild skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta, (80 s. eget urval)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk – exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (s. 9 - 59)
Häggström, Margaretha; Örtegren, Hans (2017). Visuell kunskap för multimodalt lärande. Lund: Studentlitteratur AB (217 s.)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan: vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder. Diss. Lund: Lunds universitet (243 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning och demokrati, tema: estetik och utbildning, vol. 14, nr 1, (sid. 11 – 33). Tillgänglig på internet.
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Valbar
Selander, Staffan & Kress, Gunther (2011). Design för lärande ett multimodalt perspektiv. Johanneshov: TPB (173 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten, med ett bilddidaktiskt fokus, ska utveckla sina kunskaper om bildberättande samt sina färdigheter i bildframställning. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sina kunskaper i och om bildanalys som redskap i undervisning
I kursen behandlas semiotisk bildanalys, och olika strategier för att omsätta semiotisk bildanalys till bildsamtal i skolverksamhet prövas. Bilder från olika genrer diskuteras. Bildarbeten i olika material och tekniker som exempelvis oljepastell, tempera, collage och installation produceras med utgångspunkt i konsthistoriska epoker. Portfoliometodik tillämpas i kursen. I kursen ingår besök på konstinstitution som utgångspunkt för bildarbete med elever.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).