Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 11 (323s)
Eriksson, Yvonne (2012). Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck. Lund: Studentlitteratur/Appia, uppl. 2 (216 s.)
Frid, Johan (2011). Intro- Form. Malmö: Didacta (280 s)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z.(2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (c:a 100 s. eget urval)
Malm, Helena. (2020). From Non-site to Sustainable Design Challenged by Material Transformations and Oral Receptions. IMAG, (9), s. 19-29. Tillgänglig via internet.
Sommar, Ingrid & Helgeson, Susanne (2012). Köp dig fri! Malmö: Bokförlaget Arena (199 s.)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken i Utbildning & Demokrati, VOL 14, NR 1, (s. 11–33). Tillgänglig via internet.
[http://www.voodoofilm.org/](
Åsén, Gunnar (2017) Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (c:a 50 s. eget urval)
Visuellt material (hyrfilm) och kortare texter tillkommer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om bildframställning, materialkunskap och filmanalys. Vidare ska studenterna utveckla sin kunskap om hur bilder kan produceras som berättelser samt utveckla förmåga att använda egna visuella erfarenheter för produktion och tolkning av bilder. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin kunskap om hur bildpedagogik kan inkluderas i tematisk, ämnesövergripande undervisning.
Kursens huvudteman är analys och produktion av film, samt bildframställning från idé till prototyp, där den egna processen och planering av bildundervisning, inklusive film, ingår. Exempel från filmproduktion i grundskolan studeras med utgångspunkt i barnens bildvärldar och bildteori. Dokumentation, bedömning, själv- och kamratvärdering diskuteras i kursen. Utifrån problemställningar kring hållbar utveckling genomförs ett arbete där den egna processen från idé till prototyp synliggörs. I kursen diskuteras bildens förändrade roll i samhället.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL231B Bild och lärande: Bild som kunskapsform (genomgången) eller BL230B Bild och lärande: Bild som kunskapsform (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).