Andersson, Cecilia (2006). Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet. Diss. Stockholm : Stockholms universitet. (184 s.) Tillgänglig via internet.
Berg, Ewa (2020). Risk-taking in Education - When Art-Activism Challenge both Students and Visual Arts Teacher Educators. IMAG, (9), s. 16-33. Tillgänglig via internet.
Berger, John (1972). Ways of seeing. (TV-serie) Tillgänglig via internet.
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt, Stockholm: Liber (128 s.)
Coats, Cala (2014). Thinking through the photographic encounter: Engaging with the camera as nomadic weapon. International Journal of Education and the Arts, 15(9), 1-23.
Edin, Fredrik (2017). Exkluderande design. Stockholm: Verbal Förlag (80 s.)
Dunkels, Elza (2021). Vad gör unga på nätet? 4 uppl. Malmö: Gleerups Utbildning (144 s.)
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1975/2004). Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag (kapitlen De dömdas kropp i del I samt Disciplin i del III, totalt 119 s.)
Gunnarsson, Tomas (2016). Bilder som förändrar världen. Gävle: Gävle kommun. (60 s.) Tillgänglig via internet.
Hetland, Lois et al. (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. New York: Columbia University (164 s.)
Jönsson, Anders (2009). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (140 s.)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur. (valda delar i samråd med kursledare)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Avhandling. Göteborgs universitet, 2006 (främst kap. 5-6, c:a 60 s.). Tillgänglig via internet.
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I Lindström, Lars & Lindberg, Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 159-192.
Longhurst, Brian (red.) (2008). Introducing cultural studies. 2. ed. Harlow, England: Pearson/Longman (347 s.) Elektronisk resurs, tillgänglig via Mau’s bibliotek.
Smith, Keri (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture. Third edition New York: Oxford University Press (kap. 6-10, totalt 206 s.)
Svensson, Peter (2019). Diskursanalys, Lund: Studentlitteratur (180 s.)
Thurén, Torsten & Strachal, George (2011). Källa: internet. Malmö: Gleerup (144 s.)
Tietz, Jürgen (2014).?Den moderna arkitekturens historia. [Utgivningsort okänd]: H. F. Ullman (127 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. (valda delar i samråd med kursledare)
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Kortare texter och artiklar i anslutning till kursmomenten kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla förståelsen för visuella kulturuttryck som aspekter av offentliga rum samt hur dessa kan undersökas med hjälp av gestaltande metod. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina metodkunskaper avseende visuell analys. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin bilddidaktiska kompetens med fokus på samverkan och forskningsförankring.
Olika förståelser av visuella kulturuttryck utforskas som aspekter av offentliga rum, såväl teoretiskt som gestaltande. Stilhistoria, arkitekturhistoria och grafisk design behandlas i kursen. Genom diskursanalys fördjupas kunskaperna i och om visuella kulturer från föregående kurser. Offentliga rums didaktiska möjligheter och begränsningar utforskas och analyseras. Här ställs studenterna inför och tränar sig i att hantera exempelvis etiska och källkritiska frågor. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna fokuserar styrdokument och läroplansteori (mål 3). Kursens innehåll tillämpas bildmetodiskt (mål 4).
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).