Biesta, Gert (2021). Konst som undervisning. Arnheim: Artez Press. (urval c:a 20 s. i samråd med kursledare).
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Franker, Qarin (2007). Bildval i alfabetiseringsundervisning: en fråga om synsätt. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. (137 s.) Tillgänglig via internet.
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1994/2008). Diskursernas kamp. Eslöv: Brutus Östlings förlag. Kapitlet “Andra rum”, 11 s.
Sheridan, Kimberly M., Veenema, Shirley A., Winner, Ellen & Hetland, Lois (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3 uppl. New York. (175 s.)
Smith, Keri (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Kortare texter och artiklar kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som utforskande metod. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin förståelse för olika sätt att se på kunskap och dess didaktiska konsekvenser.
Kursen fördjupar tidigare studier inom cultural studies och visuell kultur med fokus på offentliga rum. Det gestaltande arbetet vidareutvecklas med tyngdpunkt på tredimensionella tekniker. Studenterna arbetar självständigt och utforskande med gestaltande metod, bland annat med det kommande examensarbetet i åtanke. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna (mål 3) relateras till kursens övriga innehåll genom metareflektion över olika förhållningssätt till kunskap, lärande och bildundervisning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL711C Bild och lärande: Visualitet och offentliga rum (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).