Perspektiv på omsorg, lek och lärande, 7,5 hp
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Dahlbeck, Per & Bogren, Ingrid (red.) (2020). Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 13-48 samt egenvalt kapitel) (ca 60 s)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2020). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. 2. uppl. Stockholm: Liber (s. 158-218) (60 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (s. 11-26 samt egenvalda kapitel) (ca 60 s)
Persson, Sven (2008). Forskning om villkor för barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Stockholm: Vetenskapsrådet (s. 19-65) (46 s) (tillgänglig på internet)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Jonsson, Agneta (2017). Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm: Liber (s. 31-88, 209-277) (125 s)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur och kultur (s. 15-31, 103-119, 231-245) (50 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Barns aktörskap och sociala villkor i förskola, 7,5 hp
Cardell, David & Sköld Johanna (2022). Barndom. Liber (128 s)
Corsaro, William A (2018). The Sociology of Childhood. 5. ed. Los Angeles: Sage Publications (valda delar om ca 100 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (180 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förståelse för villkor för barns utveckling i relation till omsorg, lek och lärande.
Delkurser
Perspektiv på omsorg, lek och lärande, 7,5 hp
I delkursen studeras omsorg, lek och lärande i förskola. Innebörder av kursens centrala begrepp diskuteras i relation till teoretiska perspektiv på barns mångsidiga utveckling. Särskild uppmärksamhet ägnas åt betydelsen av relationer och skapande verksamhet för barns utveckling och välbefinnande i förskola. Studenten identifierar områden som inkluderar omsorg, lek och lärande i förskolemiljö, vilka tolkas och värderas utifrån olika teoretiska perspektiv. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Barns aktörskap och sociala villkor i förskola, 7,5 hp
I delkursen studeras barns aktörskap och sociala villkor i förhållande till strukturer som barndom och förskola. Begrepp som barn, barndom, aktörskap och social struktur diskuteras och problematiseras utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv, och används för att utmana och reflektera över barns sociala liv i förskola. Studentens erfarenheter och andra uttryck för barns aktörskap och sociala relationer fungerar som underlag för fördjupande reflektioner.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: FO271A-Barndom och lärande: Pedagogik som teori och praktik.
Course literature
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).