Ahonen, Sirkka (2012). Vandringsmyter om skuld och offerroll i historiekultur och historiemedvetande. I: Eliasson, Per, Hammarlund, KG, Lund, Erik & Tage Nielsen, Carsten (red), Historiedidaktik i Norden 9, Del 1. Historiemedvetande – Historiebruk. Malmö högskola: Malmö. s. 125–139. (14 s.)
Alvén, Fredrik & Rudnert, Joel (2023). Historical digital literacy – Social media and the multicultural classroom. I: Moreno-Vera, Juan Ramon, Monteagudo-Fernández, Juan & Gómez-Carrasco, Cosme Jesús (red). Teaching history to face the world today. Socially-conscious approaches, activity proposals and historical thinking competencies. Berlin: Peter Lang. (20 s.)
Alvén, Fredrik (2017). Making Democrats While Developing their Historical Consciousness: A Complex Task, Historical Encounters, 4:1, 52-67. (16 s.)
Byström, Mikael & Frohnert, Per (2017). Invandringens historia – från ”Folkhemmet” till dagens Sverige. Stockholm: Delmi. (140 s.)
Hansson, Lars & Thor, Malin (red.) (2006). Muntlig Historia. Lund: Studentlitteratur. (195 s.)
Johansson, Jesper & Thor Tureby, Malin (2016). Att minnas migrationen: Intersektionella perspektiv på Nordiska museets insamlingar och urval av invandrares berättelser. Socialvetenskaplig tidskrift, 23:3–4, s. 321–352. (31 s.)
Johansson, Maria (2012). Historieundervisning och interkulturell kompetens. Karlstad universitet. (245 s.)
Lozic, Vanja (2011). Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet. Malmö Gleerups. (150 s.)
Nordgren, Kenneth & Johansson, Maria (2015). Intercultural historical learning: a conceptual framework. Journal of Curriculum Studies, 47:1, 1-25. (25 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen är såväl teoretiskt som metodiskt inriktad kring historieundervisning med interkulturell kompetens som mål. Kursens kunskapsinnehåll omfattar migrationshistoria i relation till Sverige. Teoretiskt ligger tyngdpunkten på hur centrala historiedidaktiska och interkulturella begrepp kan förstås och användas i en historieundervisning med interkulturell kompetens som mål. Metodiskt behandlas källanvändning och historieskrivning. Dessutom ingår planering av undervisning i historia med interkulturell kompetens som mål.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL215C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800, med lärandeteorier (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).