EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen är såväl teoretiskt som metodiskt inriktad kring historieundervisning med interkulturell kompetens som mål. Kursens kunskapsinnehåll omfattar migrationshistoria i relation till Sverige. Teoretiskt ligger tyngdpunkten på hur centrala historiedidaktiska och interkulturella begrepp kan förstås och användas i en historieundervisning med interkulturell kompetens som mål. Metodiskt behandlas källanvändning och historieskrivning. Dessutom ingår planering av undervisning i historia med interkulturell kompetens som mål.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL215C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800, med lärandeteorier (genomgången)
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).