Coakley, Jay (2020). Sports in Society: Issues and Controversies. Boston: MacGraw-Hill Higher Education. (s 9-79, 106-145, 538-560) (131 s.)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups utbildnings AB. (172 s)
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2017). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s 9-88, 255-278) (102 s.)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber (s 168-237, 268-310) (111 s.)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet - relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. (Doktorsavhandling). Malmö: Holmbergs. (s 18-52, 65-68, 185-219).(71 s.)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s. 17-23, 55-71, 113-189, 245-262). (115 s.)
Purovaara, Timmi (Ed.) (2012). Contemporary Circus - treasures, keys and enigmas (pp. 175-194). (19 s.) Stockholm: Stockholm University.
Rönnbäck, Julia (2015). Det är väl typiskt tjejer: om basket, kropp och femininitet. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s 12-37, 195-207) (37 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (7th Uppl.). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers. (s. 77-100, 285-307, 335-411) (121 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Studenten ska även vidareutveckla sin förmåga att arbeta med olika former ur ett lärandeperspektiv med fokus på gymnasieskolan.
I kursen problematiseras relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Särskilt fokus är på dans, bollspel och akrobatik varvid dessa rörelseformer kritiskt granskas och jämförs samt prövas och genomförs. I detta sammanhang berörs hur mental träning och spänningsreglering kan användas i skolan.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL728C Idrott och lärande: Kropp, kultur och samhälle (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).