Gustavsson, Jakob & Tallberg, Jonas (red.) (2021), Internationella relationer. Lund: Studentlitteratur (579 s.)
Haas, Hein de; Castles, Stephen & Miller, Mark J. (2020). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. London: Red Globe Press (443 s.)
Hess, Diana E. (2009). Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York: Routledge (197 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar och material, cirka 400 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande kopplat till lärandemål 4 (cirka 100 sidor). Väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om och analytiska förhållningssätt till internationella relationer. Dessutom syftar kursen till att studenten ska förbereda sig för att undervisa och utveckla gymnasiekursen Internationella relationer.
Kursens huvudtema är internationella relationer. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av internationella samspel och konflikter med fokus på områden som mänskliga rättigheter, migration, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella relationer utifrån didaktiska perspektiv och val.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).