Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (kapitel 1-4, 7, 10-11, 13-15; 210 s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur (104 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7, 10 och 11; 50 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur (kapitel 1, 3 – 8; 75 s)
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (kapitel 1 och 3 ; 40 s)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders (sid 63-214, samt 297-330; 184 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ca 200 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa i sannolikhet och statistik och att planera undervisning i förskoleklass och årskurserna 1-3 utifrån ett likvärdighetsperspektiv samt utveckla sin kunskap om läromedels funktion och roll.
I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas olika teoretiska perspektiv för matematikundervisning där läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Utöver detta diskuteras och problematiseras t ex bildanvändning, digitalisering, genus, jämställdhet och jämlikhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).