- Bergman, M. (2022). Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen. Studentlitteratur AB.
- Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
- Peet, R., & Hartwick, E. (2015). Theories of development: Contentions, arguments, alternatives. Guilford Publications.
Kapitel i digitala böcker, rapporter och annan relevant litteratur tillhandahålles av kursansvarig.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen är en introduktion till miljövetenskap, med målsättning att förstå interaktioner mellan människa och miljö. Kursen ger en översikt över de många teman, vetenskapliga discipliner och forskningsmetoder som kännetecknar det tvärvetenskapliga miljövetenskapsfältet, med hållbar utveckling och planetära gränser som organiserande koncept.
Kursen behandlar global och regional historia för att förstå ojämn utveckling och konsekvenserna för miljökvalitet, ekonomisk tillväxt, miljöpåverkan, fattigdomsbekämpning och jämställdhet. Med utgångspunkt i aktuella miljöutmaningar, till exempel livsmedelsproduktion och klimatförändringar, utforskar studenterna sätt att hantera spänningen mellan ekonomisk utveckling och miljöskydd och förvärva grundläggande kunskaper om mänskliga och miljömässiga dimensioner av problemen.
Studenterna introduceras till olika teoretiska metoder och tillvägagångssätt för att sträva efter hållbar utveckling och lära sig att kritiskt utvärdera dem i förhållande till aktuella verkliga problem. Kursen introducerar olika alternativ för att främja hållbar utveckling, från lokal till global skala, från individuellt till kollektivt handlande, vad gäller till exempel livsstil, politiska ramverk, marknadsincitament och sociala rörelser.
Kursen är problembaserad och lösningsorienterad, där studenterna ges frihet att välja och utveckla sina kompetenser kring ett visst problem av intresse. Kursen ger grundläggande kunskaper som är nödvändiga för vidare utbildning i miljövetenskap eller relaterade program.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Selection
40% gymnasiebetyg - 40% högskoleprovet – 20% högskolepoäng
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).