Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Studentlitteratur. Kap. 1, 3–5, 7, 9–10. (144s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6 Gleerups. Kap. 2–4, 6. (106 s)
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Studentlitteratur. Kap. 3–5. (70 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson; Gunnar, Karlefors; Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap. 3–5. (51 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan Gleerups utbildning. Kap. 2, 4–5. (108 s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s) Tillgänglig på internet.
Rosander, Ulla (2022). Miljö, mat och hälsa: ur ett hållbarhetsperspektiv. Studentlitteratur. Kap. 1, 3, 4. (256 s)
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Liber. (150s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för hur människors basbehov tillgodoses i perspektiv av hållbar utveckling och tekniska lösningar. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Innehåll
Kursens ämnesinnehåll utgår från inflödet av mat, vatten och energi vid till exempelvis en skola samt hur flödet av dessa ser ut och vart det tar vägen. Innehållet studeras i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle. Styrning och utveckling av tekniska lösningar fokuseras där konstruktioner görs och dokumenteras. Ämnesdidaktiska frågor behandlas i sitt sammanhang.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. språk- och bildanvändning, digitalisering, genus, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).