Arnesson, Daniel (2016). PISA i skolan: hur lärare, rektorer och skolchefer förhåller sig till internationella kunskapsmätningar. Umeå: Umeå universitet. (225 s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11) (100 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 15) (34 s.)
Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s.)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen handlar om utvärderingar, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet i skola och lärares arbete med särskild inriktning mot NO/teknik. Särskild vikt läggs vid studentens förmåga att reflektera kritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån. Kursen behandlar vidare kvalitetsarbete i relation till ämnes- och skolutveckling samt i relation till lärares och elevers villkor. Kursen tar dessutom upp hur reflektionsförmågan i relation till den egna professionsutvecklingen i NO/teknik kan utvecklas.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO637B Naturorientering, teknik och lärande: Hållbar utveckling utifrån energi och materia, samt läromedel (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).