Gemensam kurslitteratur för delkurs 1, 2 och 3
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 av 418 sidor.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund: Studentlitteratur. 684 sidor.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. Cirka 600 av 756 sidor.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur AB. 296 sidor.
Ericson T, Lind M (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 230 av 789 sidor.
Eriksson T, Midlöv R, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 110 av 622 sidor.
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola, 2014:1. 62 sidor.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Cirka 270 av 496 sidor.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 199 sidor.
Vårdhandboken.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 100 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Eriksson T, Midlöv R, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursens innehåll är fördelat på fyra delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Sjukdomstillstånd, omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap inom omvårdnad samt hälsofrämjande och förebyggande åtgärder vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet samt i relation till jämställd hälsa.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 10,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess omvårdnad under ett livsförlopp såväl som vid livets slut. Epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsstrategier, prevention, prognos och jämställd hälsa behandlas utifrån evidensbaserad kunskap samt beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet integrerat med medicinsk vetenskap. Vidare behandlas mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård. Omvårdnad och omvårdnadsprocessens olika delar diskuteras utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 9 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom geriatrisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö i relation till jämställdhet och hållbarhet diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 9 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom somatisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras i relation till jämställdhet och hållbarhet med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ges en introduktion till grunderna i läkemedelsberäkning, tillika tillämpning av olika beräkningsområden av relevans för sjuksköterskans arbetsområden.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).