Blomström V, Wennerberg J, (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur AB. 356 sidor.
Sandberg H, (red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Cirka 250 av 358 sidor.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. Cirka 150 av 368 sidor.
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. Cirka 200 av 256 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om kommunikation, pedagogik och handledning. I kursen behandlas såväl patienters och närståendes som kollegors och studenters behov av lärande. Teorier och begrepp relevanta för sjuksköterskans kommunikation och pedagogik samt modeller för lärande och handledning belyses. Samtalstekniker vid olika former av samtal och modeller för handledning och patientundervisning behandlas. Strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av handledning, feedback och pedagogiska interventioner samt interprofessionellt lärande bearbetas. Vidare tränas rollen som handledare individuellt och i grupp.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).