FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.
Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund 200 av 622 s.
Tozer TN, Rowland M, (2015) Essentials of Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (upplaga 2). Lippincott, Williams & Wilkings, Philadelphia, Penn, USA. 386 s.
Kompendier och artiklar utdelas under kursens gång ca 50 s.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kompetens för att bedöma och värdera patobiologiska aspekter samt farmakodynamiska och farmakokinetiska metoder och resultat som dokumenterats vid utveckling och användning av läkemedel. Vidare är syftet att bredda farmakologikompetensen och fördjupa de specifika kompetenserna inom farmakokinetik.
Kursen är en utvidgning och fördjupning av tidigare kurser (RP113A, RP131B). I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismerna bakom läkemedelsverkan liksom farmakokinetikens betydelse diskuteras. Kursen inleds med en fördjupning inom farmakokinetiken där beräkningar med matematiska modeller tillämpas. Studenterna introduceras och handleds också till självständiga beräkningar i en databas med simulerade patientdata. Därefter behandlas teman som belyser ett urval av sjukdomstillstånd. Detta görs genom att bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna behandlas.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs att RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B och RP123B är godkända.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).