Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2006). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Studentlitteratur (valda delar, ca 200 s.)
Fejes, Andreas, Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Lärarförlaget (275 s.)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2020). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3. uppl.). Studentlitteratur. (216 s.)
Patel, Runa & Davidsson, Bo(2019). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur (149 s.)
Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Allmänna råd med kommentarer. (Tillgänglig på internet) (54 s.)
Vetenskapsrådet (2017). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (Tillgänglig på internet) (17 s.)
För provet relevant vetenskaplig litteratur, rapporter och styrdokument tillkommer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera frågor, problem och utvecklingsområden inom pedagogisk och yrkesdidaktisk verksamhet. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa förståelsen för relationen mellan forskning, beprövad erfarenhet och vetenskaplig metod. I kursen ingår introducerande föreläsningar och seminarier som behandlar vetenskapsteori och för kursen centrala begrepp och vetenskapliga metoder. Undervisningsaktiviteterna består i att studenterna diskuterar olika teoribildningar, metodiska angreppssätt inom det pedagogiska och yrkesdidaktiska ämnesområdet samt forskningsprocessens olika delar Studenterna ges vidare möjlighet att problematisera olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder Studenterna planerar ett yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV214D Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).