Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Studentlitteratur. (142 s.)
Haake, Magnus & Gulz, Agneta (2024). Det oumbärliga klassrummet: en framställning på kognitionsvetenskaplig grund. Natur & Kultur. (304 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Skolverket. (13 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Skolverket. (15 s.)
Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina. (2020). Barns och ungas rättigheter i utbildning. Lund: Gleerups. (154 s)
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Skolverket. (13 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket och Fritzes. (133 s.)
Martinsson, Lena. & Reimers, Eva (red) (2020). Skola i normer. Malmö: Gleerups förlag. (174 s)
Skollag (2010:800)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket. (66 s.)
Skolverket (2022). Betyg och prövning. Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Stockholm: Skolverket. (60 s.)
Skolverket (2023). Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper. Tillgänglig på Skolverkets hemsida.
Skolverket (2022). Grundskolans läroplan (Lgr22)
Skolverket (2022). Läroplan för gymnasieskolan (Lgy11)
Skolverket (2022). Läroplan för vuxenutbildningen (Lvux12)
Dessutom tillkommer litteratur anpassad för studentens examen och inriktning. Denna litteratur väljs i samråd med kursledaren.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om skolans uppdrag, styrning, organisation och värdegrund i relation till läraruppdraget. Därutöver syftar kursen till att studenten utvecklar kunskaper och insikter om bedömning, kartläggning, dokumentation och betygsättning.
Kursens fokus är skolans roll i samhället. Skolans uppdrag, styrning och organisation behandlas ur lokala, nationella och internationella perspektiv. Bedömningens, kartläggningens, dokumentationens och betygsättningens roll i undervisning behandlas ur olika perspektiv.
Skolans värdegrund diskuteras i relation till de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen.
Styrdokument och lagar som reglerar skolans verksamhet behandlas med särskilt fokus på skolans demokratiuppdrag och lärarens uppdrag inklusive myndighetsutövning.
Entry requirements
1\. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2\. en yrkesexamen
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).