Course, grundnivå
6 credits
Malmö | dagtid | 100%
2 September 2024 - 29 September 2024
Code for the course: UV265G

This course is offered as part of programme:

Course content

Kursens syfte är att studenten ska utveckla en teoretisk förståelse för pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, samt hur dessa tre relaterar till varandra i pedagogisk verksamhet.

Kursen behandlar följande innehåll:

Det pedagogiska ledarskapet genomsyrar kursen och behandlas genom att teoretiska perspektiv och relevanta styrdokument studeras. Pedagogiskt ledarskap i relation till lärandesituationer, elever, kollegor, vårdnadshavare och andra samhällsaktörer behandlas.

Kommunikation som kan främja respektive hindra lärande och socialt samspel diskuteras utifrån teoretiska perspektiv. I detta sammanhang aktualiseras frågor om identitet, sexualitet och relationer.

I kursen behandlas relationer, situationer och faktorer som kan utlösa konflikter, såsom fysisk och virtuell mobbning, kränkning och förtryck. Metoder och förhållningssätt för att främja jämställdhet och jämlikhet samt förebygga konflikter, behandlas utifrån teoretiska perspektiv.

Entry requirements

1\. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller

2\. en yrkesexamen

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Contact

For more information about the education:

lsvagledning@mau.se