EduSinglePage
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget. Vidar syftar kursen till att studenten ska utveckla en förmåga att kunna reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet som stöd för den egna undervisningen och skolans uppdrag.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisning i det uttalade syftet att skapa goda läromiljöer för samtliga elever. Studenten förväntas vidare att självständigt fördjupa och anpassa sina ämneskunskaper till de aktuella elevgrupperna.
Andra fokus i kursen är bedömning och betygsättning, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv, diskriminering och kränkande behandling, skolans systematiska arbete samt den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans uppdrag.
Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU291C Verksamhetsförlagd utbildning I (godkänd)
Course literature
Current literature list is available in the syllabus for the course
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).