Lupton, E. (2017). Design is storytelling. New York: Cooper Hewitt.
Lupton, E. (Ed.), (2011). Graphic design thinking. New York: Princeton Architectual Press.
Ware, C. (2008). Visual thinking for design. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers.
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., & Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver detta sätts läsning samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen har ett fokus på designprocesser och samarbete, och hur arbetsuppgifter kan lösas gemensamt av personer med olika kompetens och inriktning. Under kursen arbetar studenter i grupp med att lösa designuppgifter åt externa uppdragsgivare.
Kursen inleds med en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande vilket utgör underlag för den designdokumentation som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Designdokumentationen ligger till grund för bedömning examineras i seminarieform.
Kursens fokus är att med hjälp av ett flertal kreativa metoder utforska olika möjligheter att visualisera och kommunicera information. En extern part deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid dokumentation av designprocessen.
Entry requirements
Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)