Allern, Sigurd & Pollack, Ester (2019). Källkritik! Journalistik i lögnens tid. Lund: Studentlitteratur. (346 s.)
Bengtsson, Stina; Ericson, Staffan & Stiernstedt, Fredrik (red.). (2020). Medievetenskapens idétraditioner. Lund: Studentlitteratur. 397 s.
Carlsson, Ulla (red.) (2013). Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället: skolan och demokratin. Göteborg: Nordicom. (133 s.) Tillgänglig på Internet.
Frans, Emma (2017). Larmrapporten. Första upplagan Stockholm: Volante (163 s.)
Haider, Jutta & Sundin, Olof (2016). Algoritmer i samhället. (Rapport skriven på uppdrag av regeringskansliet). Kansliet för strategi- och samtidsfrågor, Regeringskansliet. (37 s.) Tillgänglig på Internet.
Hirdman, Anja & Kleberg, Madeleine (red.) (2015). Mediers känsla för kön. Feministisk medieforskning. Göteborg: Nordicom. (223 s.) Tillgänglig på Internet.
Karlsson, Michael; Strömbeck, Jesper; Andersson, Ulrika (red.) (2019). Handbok i journalistikforskning. Lund: Studentlitteratur. (472 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Andra upplagan Malmö: Gleerup Utbildning AB (213 s.)
Aktuella styrdokument, forskningsartiklar och annat material tillkommer i samråd med kursansvarig.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att undervisa i och om medier och kommunikation, medievanor och medielandskap samt digitaliseringens konsekvenser för individ, samhällsliv, skola och politik.
Kursens huvudtema handlar om medie- och kommunikationsfrågor utifrån utbildnings- och läroplansperspektiv med inriktning mot ungdomar i yngre tonår. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna. I kursen ingår en teoretisk del om kommunikation, interaktion, medieteori samt media och genus. Genom de teoretiska perspektiven problematiseras media och representation, media och jämlikhet, jämställdhet, reproduktion av fördomar och andra maktfrågor. Vidare behandlas medielagstiftning och etiska principer för media. Kursens teman sätts i perspektiv till skolans styrdokument för grundskolans år 7-9 samt deras framväxt och konstruktion. Utifrån kritisk läroplansteori analyseras medie- och kommunikationsfrågor i skola och utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS207C Samhällskunskap och lärande: Samhällsvetenskaplig metod I (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).