Obligatorisk litteratur:
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl. Britt & Rosberg Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. (3:e uppl.) Malmö. Gleerups. (kap. 2-3, 5-9; 154 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik för lärare i grundskolan. (3:e uppl.). Malmö. Gleerups. (kap. 1-4 och 6; 191 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi: en introduktion. (2:a uppl.). Malmö. Gleerups. (219 s)
Sundin, Bosse (2006). Den kupade handen. Stockholm. Carlsson bokförlag. (362 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:e uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. (kap. 1-3, 5-7 och 16; 62 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (kap. 1, 3, 5, 7, 10 och 17; 91 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa skolår 4-6 i NO och teknik. Naturvetenskapens och teknikens karaktär identifieras samt argument för skolans ämnen NO och teknik diskuteras.
Tekniska system och deras komponenter, teknikens historia samt teknikens roll i samhället behandlas. I biologin behandlas ekosystem, livets utveckling och livsformer. I kemi behandlas reaktioner och ämnens löslighet, samt fasövergångar. I fysik behandlas materia, kraft, meterologi och astronomiska fenomen. Elevers begreppsförståelse i förhållande till naturvetenskap behandlas i samband med kursens ämnesinnehåll. De naturvetenskapliga och tekniska arbetssätten genomsyrar kursen genom att studenten förväntas arbetar med egna undersökningar, konstruktioner, laborationer, exkursioner och studiebesök.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Course literature
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).