Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 s.
Henricsson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. (upplaga 3) Lund: Studentlitteratur. 564 s.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. ca 37 s av 374 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med tidigare använd kurslitteratur inom området vetenskaplig metod samt nationella och internationella vetenskapliga artiklar i samband med fördjupningsstudier i anslutning till utformandet av projektplan, examensarbetet och den skriftliga reflektionsuppgiften.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursens innehåll är fördelat över tre delkurser vilka ger en fördjupning i vetenskaplig metod samt samverkan. Kursen innefattar forskningsprocessen, forskningsetiska principer samt utformande av projektplan och examensarbete. Vidare ingår respondent- och opponentskap, utbildning i samverkan samt grupphandledning i omvårdnad. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metod, att självständigt kunna planera, genomföra och försvara ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad samt att lära av samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvården. Examensarbetets innehåll knyts till jämställdhet och kan även kopplas till någon av kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap och kvalitetsutveckling, säker vård, informatik.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar grundläggande kunskaper avseende tillämpning av forskningsprocessen vid kvalitativ och kvantitativ metod samt design av litteraturstudie med relevans för omvårdnad. Kritisk reflektion kring forskningsetiska principer ingår. Delkursen innefattar praktisk tillämpning av forskningsprocessen genom en vetenskapligt framskriven projektplan som ligger till grund för kommande examensarbete. I projektplanen formuleras en forskningsfråga med fokus på omvårdnad. Forskningsfrågan kan dessutom knytas till någon av kärnkompetense
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av en fördjupning inom huvudområdet omvårdnad med fokus på allmänsjuksköterskans kompetensområde i genomförandet av ett examensarbete. Dessutom fördjupar studenten sin kunskap i vetenskaplig metod, vetenskapligt skrivande samt forskningsetiska principer genom att utifrån forskningsprocessens olika steg självständigt genomföra ett examensarbete inom givna tidsramar. Innehållet i examensarbetet knyts till jämställdhet och kan kopplas till någon av kärnkompetenserna.
Delkurs 3. Handledning V, 1 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av grupphandledning i omvårdnad och deltagande vid ”Utbildning i samverkan”, vilket är en dag för lärande i samverkan med studenter från Medicinska respektive Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet samt studenter från Fakulteten för hälsa och samhälle vid Malmö universitet.
Entry requirements
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 samt kurs OM131B i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).