Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber.
Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals. Thames & Hudson.
Thompson, R. (2017). Materials Selection for Design Professionals. Thames & Hudson.
Van Boeijen, A., Daalhuizen, J. & Zijlstra, J. (2014). Delft Design Guide. BIS.
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P. & Ericson, Å. (2021). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Textutdrag från andra läromedel eller digitala läromedel tillgängliggörs i digital form (pdf eller länk) på universitetets lärplattform av ansvarig lärare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skaffa sig en introduktion till ämnet produktdesign. I designmetodiken lär sig studenten vanligt förekommande metoder inom produktdesign, metoder för idéutveckling och kreativt iterativt arbete. Studenten tränas också i hur skissarbetet är en del av designprocessen och hur det kan användas för idéutveckling och kommunikation. Under kursen introduceras studenten även till verkstadsarbete, material och tillverkningstekniker.
I kursen ges vidare överblick över produktdesignerns olika yrkesmöjligheter och arbetsuppgifter, ämnets historia, nutida och framtida utveckling samt grundläggande designmetodik.
Innehåll
- Designhistoria kopplad till designerns yrkesroll.
- Grundläggande designmetodik och visuell kommunikation av idé och resultat i designprocessen.
- Skissarbete för hand i två och tre dimensioner
- Experimentellt formarbete kopplat till verkstadsteknik och prototyparbete.
- Material och tillverkningsteknik, med grundläggande ritteknik
- Akademiskt förhållningssätt
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)