Alvén, Fredrik och Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för denverksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kapitel 3, 20 s)
David, Dorrell et al. (2019). Introduction to Human Geography (2nd Edition). GALILEO: University System of Georgia. (279 s.)
Hjälmeskog, Karin, Kronlid, David, Gelinder, Lolita och Wilhelmsson, Linda (2024). Undervisning för hållbar utveckling: För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (151 s.)
Lilliestam, Anna-Lena et al (2024). SO för lärare 1–3. Malmö: Gleerups. (176 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s.)
Niklasson, Lars (2021). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Linköping: Linköping University Electronic Press. (171 s.)
Stymne, Anna Karin (2020) Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (272 s)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar som publiceras på lärplattformen Canvas.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag fördjupar sina kunskaper i samhällskunskap och geografi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Innehåll
I samhällskunskap behandlas globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer ur främst ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv.
I geografi behandlas geografiska teorier och metoder som verktyg för att beskriva mänskliga verksamheter, samt olika sätt att redovisa geografiska undersökningar.
I kursen studeras didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB224B Samhällsorientering och lärande: SO för de yngre åren (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).