Andersson, Daniel och Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: Ett landskap i förändring. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. s. 135–280. (145 s.)
Bo Persson (2023). En periferi i norr: En historia om Sverige från istid till tjugohundratal. Lund: Studentlitteratur. s. 255–544. (289 s.)
Franck, Olof och Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: Grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. s. 75–126. (51 s.)
Götlind, Anna (2018). Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr. Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)
Liljefors-Persson, Bodil (2020). ”Det mångreligiösa Malmö”, ur: Malmö stads historia, nionde delen: 1990–2020: Band 1. Redigerad av Roger Johansson. Malmö: Kira förlag. s. 201–232. (31 s.)
Sanderoth, Ingrid, Båth, Sten och Werner, Margit (2020). Plats – identitet – lärande: Närområden och känsla av sammanhang. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. (332 s.)
Stolare, Martin och Wendel, Joakim (2023). (red.) Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–9. 2 uppl. Malmö: Gleerups. Kap. 3, 4, 7 och 8. (70 s.)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders. s. 63–214, samt 297–330. (184 s.)
I övrigt tillkommer artiklar och litteratur om ca 400 sidor, som väljs i samråd med lärare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag vidareutvecklar sina kunskaper i ämnena historia och religionsvetenskap samt hur barn i de yngre åldrarna kan undervisas i dessa ämnen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Kursen använder staden som tema för att undersöka livsvillkor, trosfrågor och etiska frågor kopplade till hållbarhet och samlevnad i heterogena samhällen. Studenterna kommer att arbeta med hur historiebruk, källanalys, historiskt berättande, vardagliga moraliska frågor och livsfrågor kan bearbetas i klassrum. Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet problematiseras.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången).
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).