Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (200 s.)
Andersson, Daniel och Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: Ett landskap i förändring. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. s. 135–280. (145 s.)
Bo Persson (2023). En periferi i norr: en historia om Sverige från istid till tjugohundratal. Lund: Studentlitteratur. s. 255–544. (289 s.)
Franck, Olof och Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: Grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. s. 75–126. (51 s.)
Franck, Olof, Osbeck, Christina, von Brömssen, Kerstin (red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. (läses i urval kap. 5, 6, 12, 14, 20, 21, 22, (80 s.)
Götlind, Anna (2018). Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr. Källor & källkritik: hur det var att vara ung förr.\ Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)
Liljefors-Persson, Bodil (2020). ”Det mångreligiösa Malmö”, ur: Malmö stads historia, nionde delen: 1990–2020: Band 1. Redigerad av Roger Johansson. Malmö: Kira förlag. s. 201–232. (31 s.)
Persson, Bo (2023). En periferi i norr: en historia om Sverige från istid till tjugohundratal. Lund: Studentlitteratur. (s. 255–544) (289 s.)
Sanderoth, Ingrid, Båth, Sten och Werner, Margit (2020). Plats – identitet – lärande: Närområden och känsla av sammanhang. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. (332 s.)
Stolare, Martin och Wendel, Joakim (red.) (2023). (red.). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–9. 2 uppl. Malmö: Gleerups. (Kap. 3, 4, 7 och 8.) (70 s.)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap* (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders. s. 63–214, samt 297–330. (184 s.)
I övrigt tillkommer artiklar och litteratur om ca 400 100 sidor, som väljs i samråd med lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag vidareutvecklar sina kunskaper i ämnena historia och religionsvetenskap samt hur barn i de yngre åldrarna kan undervisas i dessa ämnen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet problematiseras.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).