Edvardsson, Jenny (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. (100 s).
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (2012). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (s. 11–69, 94–118) (82 s).
Hulse, Bethan, & Owens, Allan (2019). Process drama as a tool for teaching modern languages: supporting the development of creativity and innovation in early professional practice. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(1), 17-30.
Landmark, Dan & Wiklund, Ingrid (2012). Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur (s. 5–62, 115–140) (82 s).
Langer, A Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (171 s).
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur (165 s).
Roe, Astrid (2014). Läsdidaktik. Efter den första läsinlärningen. Malmö: Gleerups (s. 105 – 142, 169–192) (40 s).
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Skönlitteratur väljs i samråd med lärarna och basgruppen (ca 200 – 350 s).
Några artiklar tillkommer. Tillhandahålls av kursledare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv utvecklar medvetenhet om skönlitteraturens betydelse som redskap för elevers kunskaps-, identitets- och språkutveckling.
Kursen introducerar det litteraturdidaktiska forskningsfältet och diskuterar synen på läsning som ett möte mellan text och läsare.
Kursen belyser även hur skönlitteratur kan användas så att språk- och kunskapsutveckling främjas hos andraspråkselever.I kursen presenteras grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenten använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS243C Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur, andraspråksutveckling och läs- och skrivutveckling (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).