Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (115 s)
Grevholm, Barbro (red.) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt. (kapitel 2, 3 och 6, 70 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Gleerups Utbildning AB. (kapitel 1-8, 110 s)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 7 och 8, 150 s)
Roos, Helena. (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1, 3-8, 75 s)
Solem, Ida H.; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3 (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (kapitel 5 och 6, 160 s)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar som publiceras på lärplattformen Canvas.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag ska fördjupa sina kunskaper inom geometri. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
I matematik behandlas innehållet geometri med undersökande arbetssätt i fokus. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling i matematik. I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll. Med utgångspunkt i styrdokumenten och en likvärdig skola, bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML221B Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).