Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber (156 s.)
Blank, Sara m.fl. (2019). SO för lärare 1-3. Malmö: Gleerups (152 s.)
Franck, Olof., Johansson, Anette., Lilliestam, Anna-Lena. & Pettersson, Anna. (2021). SO för lärare 4-6. Malmö: Gleerups. (210 s).
Odenstad, Christina (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena - för grundskolan. Malmö: Gleerups. (136 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [Elektronisk resurs]
I övrigt tillkommer diverse artiklar om ca. 200 sidor som väljs i samråd med lärare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämnesdidaktiska kunskaper och metodisk förmåga i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia.
Kursen behandlar de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument och relevanta didaktiska perspektiv. I kursen studeras skolämnenas kursplaner och exempel på relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val behandlas.
Perspektiv på ämnesövergripande SO-undervisning diskuteras och problematiseras.
I kursen behandlas också planering och organisering av undervisning i SO-ämnena samt bedömning, utvärdering och återkoppling.
Entry requirements
1\. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp,
eller
2\. en yrkesexamen
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).