Alatalo, Tarja (red.) (2019). Läsundervisningens grunder. Andra upplagan. Malmö: Gleerup. (ca 150 sidor, i samråd med kursledaren)
Barnbokskatalogen (Kulturrådet). (Tillgänglig via internet).
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021) Akademiskt läsande och skrivande,2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2023). Digitalisering, literacy och multimodalitet. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. (138 s.)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (158 s.)
Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati. 2003, vol 12, 2, 13-29.
Liberg, Caroline (2020). Att vara lärare - den didaktiska reliefen. I: Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.), Lärande, skola och bildning (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. C:a 20 sidor, i samråd med kursledare.
Liberg, Caroline (2020). Grundläggande färdigheter- att bli medborgare. I: Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.), Lärande, skola och bildning, (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. C:a 20 sidor, i samråd med kursledare.
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (206 s.)
Lindholm, Anna (2019). Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. (Diss.) Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 38. Göteborg: Göteborgs universitet. (166 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur. (s. 54-91)
Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft, Mellanstadiet. Stockholm: Natur & Kultur. (280 s.)
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper och insikter om språk, språkutveckling och socialisation. Ett annat syfte är att studenterna ska få möta och skapa förståelse för några centrala svenskämnesdidaktiska begrepp och grundläggande teorier om den första och fortsatta läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på skolår 4.
I kursen behandlas svenskämnets traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling, och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar och för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola. Barns- och ungas muntliga och skriftliga textproduktion, såväl analogt som digitalt, i ett första- och andraspråksperspektiv behandlas. I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet.
Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens, samt andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential, beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa. Hur olika texter kan användas, inklusive digitala och multimodala texter, diskuteras.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen ur flera perspektiv – elevers perspektiv, elevperspektiv och undervisningsperspektiv.
Entry requirements
Se utbildningsplan.
Course literature
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).