EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
I kursen behandlas språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola. Barns muntliga och skriftliga textproduktion, såväl analog som digital och ur såväl första- som andraspråksperspektiv, behandlas. Kursen handlar även om hur man som lärare kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens samt andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential tas i anspråk för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa utifrån hur de kan användas.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen.
Entry requirements
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).