Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren. (278 s.)
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter: en studie av barns läsning i årskurs F-3. Doktorsavhandling, Lunds universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Ledin, Per. (2013). Den kulturella texten: format och genre. TOKIS (Text- Och Kunskapsutveckling i Skolan) Viden Om Læsning, 13, 6–18. (Tillgänglig via internet.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. (2020). Lärande, skola, bildning. (Femte utgåvan) (kapitel 7, 10). Stockholm: Natur och Kultur. (80 s)
Ridell, Kim. (2020). Genrebegreppets varierade uttryck som skrivdidaktisk resurs i grundskolans tidigare år. Magisteruppsats, Malmö Universitet. (62 s.) (Tillgänglig via internet.)
Schmidt, Catarina. (2014). Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Doktorsavhandling, Örebro Universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Wennås Brante, Eva, & Godhe, Anna-Lena. (2021). Digitala aktiviteter som stöd för literacyutveckling. Viden Om Literacy, 29, 48–57.
Kursplaner och styrdokument för svenskämnet.
I övrigt ingår litteratur om c:a 300 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper och medvetenhet om språk och språkutvecklande lärande i vid bemärkelse samt planering av sådan undervisning i de tidiga skolåren.
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på läs- och skrivundervisning samt hur sådana synsätt kommer till uttryck i läromedel och undervisning.
Kursen behandlar vidare hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en heterogen skola. En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken läsning, interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen.
Entry requirements
1\. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2\. en yrkesexamen
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).