Course, grundnivå
7.5 credits
Malmö | dagtid | 100%
25 March 2024 - 28 April 2024
Code for the course: UV215A

This course is offered as part of programme:

Course content

I kursen studeras förskolans och förskolläraryrkets historiska framväxt i relation till skolväsendet samt samhälleliga och politiska processer. Studenten får möjlighet att diskutera förskolans roll i samhället utifrån olika historiska uppfattningar kring utbildning och barndom. Vidare behandlas förskolepedagogiska inriktningar och influenser som har varit och är centrala för förskolans framväxt. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.



Inom ramen för akademisk literacy fokuserar denna kurs på att fördjupa studentens förståelse för och användning av referenshantering i egna texter.

Entry requirements

Grundläggande behörighet

samt

Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6a/6a)

För flexibel variant även fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande

Course evaluation

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).