Course, avancerad nivå
15 credits
Malmö | dagtid | 50%
2 September 2024 - 19 January 2025
Code for the course: PY601G

This course is offered as part of programme:

Course content

Kursens syfte är att studenten utvecklar förståelse för det pedagogiska kunskapsområdet med fokus på ämnets idéhistoriska och samtida utveckling, och särskilt fokus på yrkesutbildningar samt yrkeskunnande, som utgångspunkt för att kunna bedriva fortsatta vetenskapliga studier inom kunskapsfältet eller utveckling av verksamheter inom såväl gymnasie- som vuxenutbildningen.

Delkurser:

Yrkesutbildningshistoria och yrkeskunnande, 7,5 hp
Delkursens innehållI kursen studeras yrkesutbildningars historia. Vidare diskuteras teoretiska perspektiv på yrkeskunnande vilka exemplifieras och gestaltas i essäskrivande. Kursen tar avstamp i studentens egna erfarenheter och yrkeskunnande. Särskild vikt läggs vid etiska dilemman som kan uppstå i relationen mellan forskning, utbildningssystem och olika yrkens praktiker. 

Pedagogik som vetenskaplig disciplin, 7,5 hp
Delkursens innehållI kursen studeras och diskuteras några av pedagogikämnets centrala begrepp och frågor ur historiska och samhälleliga perspektiv, som relateras till pedagogiska praktiker, pedagogiskt arbete, yrkesutbildning, yrkesdidaktik och yrkeskunnande. Vidare behandlas den pedagogiska forskningens roll för såväl individen som samhället, dess möjligheter och begränsningar samt olika aktörers ansvar för hur den används.

Entry requirements

Yrkeslärarexamen, 90 hp eller lärarexamen med inriktning mot yrkesämne/yrkesområdeeller annan lärarexamen och två års dokumenterad yrkeslivserfarenhet som lärare i yrkesämne

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Contact