Delkurs 1 Forskningsmetodik, 3 hp
Arksey H, O'Malley L, (2005) Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1): 19-32. 14 s.
Nyman R, Claesson S, (2022) Litteraturstudier i lärarutbildningen: att läsa, skriva och reflektera. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. 106 s.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186. 9 s.
SBU. Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2020. 150 s.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 200 s.
Delkurs 2 Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Andersen Øyen S, Solheim B, (2015) Akademiskt skrivande. Malmö: Gleerups. 148 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö: Fakulteten för hälsa och samhälle. 16 s.
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande ca 750 s.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenterna utvecklar kunskaper i forskningsmetodik med särskilt fokus på litteraturstudier samt att de får träna tillämpningen av dessa i författandet av ett fördjupningsarbete.
Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 3 hp
Delkursens innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett vetenskapligt förhållningssätt samt forskningsmetodik med relevans för kunskapsbaserat socialt arbete. I kursen läggs särskilt fokus på problemformulering, design av litteraturstudie samt träning i litteratursökning. Även kritisk reflektion kring olika forskningsmetoder i relation till evidensbaserad praktik ingår i kursen.
Delkurs 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I fördjupningsarbetet tränar studenten sin förmåga att författa en kortare vetenskaplig text, vilket innebär att i relation till kunskapsläget formulera ett syfte och med hjälp av lämplig metod söka efter, sammanställa och presentera tidigare forskning med relevans för syftet. Studenten tränas även i att såväl granska och ge feedback på medstudenters arbeten som att resonera kring kritik som riktas mot det egna arbetet.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111L + SC112L + SC113L i Kompletteringsutbildningen.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).