Djampour P, (2018) Borders Crossing Bodies. The stories of eight youth with experience of migrating. Malmö: Holmbergs (150 av 322 s.)
Herz M, Lalander P, (2019) Rörelser, gränser och liv – att lyssna till de unga som kom. Lund: Studentlitteratur (295 s.)
Johansson J, Söderqvist Forkby Å, Wernesjö U, (2021) Rasism, antirasism och socialt arbete i migrationens spår. Lund: Studentlitteratur (347 s.)
Montesino N, Righard E, (2015) Socialt arbete och migration. Malmö: Gleerup (223 s.)
Sager M, Holgersson H, Öberg K, (2016) Irreguljär migration i Sverige: rättigheter, vardagserfarenheter, motstånd och statliga kategoriseringar. Göteborg: Daidalos (250 av 462 s.)
Utöver angiven litteratur tillkommer cirka 600 sidor vetenskapliga artiklar och rapporter.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen introducerar studenten till aktuell forskning och teorier inom migrationsfältet, särskilt i förhållande till socialt arbete. Ett transnationellt perspektiv på migration diskuteras och sätts i en samtida kontext. Studenten analyserar postkoloniala och intersektionella perspektiv samt kategoriseringar kopplade till gräns- och medborgarsskapsteorier. Såväl svensk som internationell migrationspolitik analyseras i relation till det sociala arbetets praktik och människors levnadsvillkor. Det sociala arbetets roll sett ur ett etiskt perspektiv i den svenska välfärdsstaten undersöks. Slutligen diskuteras praktiska erfarenheter som rör socialt arbete och migration.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A, SC143A och SC151C på Socionomprogrammet
Selection
Högskolepoäng 100%
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).