Andreasson J, Johansson T, (2020) Vetenskapsteori, grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur (223 s.)
Larsen A-K, (2018) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2 uppl. Lund: Gleerups. (180 s.)
Listerborn C, (red.) (2014) Strategier för att ena en delad stad – samordnad stadsutveckling i Malmö. Malmö Högskola, Institutionen för urbana studier (136 s.)
Lindström J, (2019) Segregation. Stockholm: Liber (125s.)
Magnusson L, red. (2008) Den delade staden: segregation och etnicitet i stadsbygden. Umeå: Boréa. Kap 1-6 (187 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (16 s).
Thurén T, Wener J, (2019) Källkritik. Stockholm: Liber. (273s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att utveckla studentens kritiska förståelse av sociala relationer, människans levnadsvillkor samt vilken roll tillgången på samhällsservice och sociala insatser spelar i en lokal kontext. Kursen ger en grundläggande introduktion i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod, som studenten sedan ska använda sig av under en undersökande studie av ett lokalområde i Malmö. Kursen syftar även till att hjälpa studenten att utveckla ett kritiskt perspektiv på forskningsmetoder samt att reflektera över sin egen roll i forskningsprocessen.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6)). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).