de Bono E, (2003) New Thinking. Malta Medical Journal ,15(2) 8-10. 2 s.
de Bono E, (1995) Serious creativity. The Journal for Quality and Participation, 18(5) 12-18. 6 s.
Dahlgren L, Starrin B, (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle - en introduktion till emotionssociologi, Malmö: Liber AB. ca 125 av 228 s.
Florida R, (2014) The Creative Class and Economic Development. Economic Development Quarterly, 28(3) 196-205. 9 s.
Florida R, (2003) Cities and the Creative Class. City & Community, 2(1) 3-19. 16 s.
Friberg T (2019) Trippelhelix, harmonisering och kritiskt motstånd. Forskning & Forandring, 2(2) 25-43. 18 s.
Lauri M, (2018) Mind your own business: technologies for governing social worker subjects. European Journal of Social Work, 22(2) 338-349. 11 s.
Pease B, Fook J, (1999) Transforming Social Work Practice. London: Routledge. 234 s.
Repstad P, (2016) Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur. Ca 140 av 296 s.
Ritzer G, Stipensky J, (2015) Sociologisk teori. Andra upplagan. Malmö: Liber AB. ca 400 av 553 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om sociologiska begrep och teorier, som beskriver samhällsstruktur, socialt samspel och social förändring – av relevans för det sociala arbetet. Sociologisk teori diskuteras och tillämpas på olika företeelser i det moderna samhället som till exempel arbetsliv, socialisation, avvikande beteende, utbildning, familjeliv, social stratifiering, befolkningsfrågor, exklusion och inklusion, stat och offentliga organisationer samt det civila samhället. Utifrån olika maktperspektiv behandlas frågor om social stratifiering: klass, genus, etnicitet osv. Företeelserna diskuteras med utgångspunkt i såväl nationella som internationella och historiska perspektiv. Slutligen behandlas konsekvenserna av samhälleliga förändringar för utformningen av svensk socialpolitik och praktiskt socialt arbete.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).