Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Health Technology Assessment inom Odontologi
HTA-O står för Health Technology Assessment inom odontologi och innebär en systematisk utvärdering av metoder och tekniker inom hälso- och sjukvården. Det är en nationell enhet vid Odontologiska fakulteten, Malmö universitet. Ämnesexperter bidrar till att kliniskt relevanta kunskapsunderlag och effektiva metoder i högre utsträckning införs i tandvården.
Myndigheterna inom hälso- och sjukvårdsområdet är starkt beroende av ämnesexperter för att ta fram kunskapsunderlag. Experterna bidrar både till att kunskapsunderlagen blir kliniskt relevanta och till att effektiva metoder införs i högre utsträckning.
En viktig anledning till att HTA-O bildades är att det finns ett stort behov av god klinisk behandlingsforskning inom tandvården där Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) har identifierat ett antal viktiga kunskapsluckor. Forskning vid svenska universitet kan bidra med att täppa till några av dessa kunskapsluckor.
Samverkan med Nationellt programområde tandvård
HTA-O stöttar nationellt programområde (NPO) tandvård genom att bistå med HTA-kompetens. Stödets omfattning anpassas efter de resurser som finns tillgängliga och kan till exempel innebära utbildningsinsatser inom metodik och arbetsprocesser.
Publikationer
-
2024 | Artikel, forskningsöversikt
The transition of assessing health technologies to social interventions in Sweden
Sophie Söderholm Werkö, Titti Mattsson, Sofia Tranæus, Pernilla Östlund, Knut Sundell
-
2023 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Dental health and dental care in children in out-of-home care
Tita Kirkinen
-
2023 | Artikel, forskningsöversikt
Impact of direct oral anticoagulants on bleeding tendency and postoperative complications in oral surgery: a systematic review of controlled studies
Krister Johansson, Bengt Götrick, Jan Holst, Sofia Tranæus, Aron Naimi-Akbar
-
2021 | Artikel i tidskrift
The risk for infraposition of dental implants and ankylosed teeth in the anterior maxilla related to craniofacial growth, a systematic review
Anna Klinge, Sofia Tranaeus, Jonas P Becktor, Nicole Winitsky, Aron Naimi-Akbar
-
2020 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Procedural and postoperative pain in paediatric dentistry
Henrik Berlin
Forskningsprojekt
Mer om HTA-O
- Vara en samarbetspartner i det nationella HTA-nätverket
- Initiera och handleda framtagandet av olika typer av kunskapsunderlag, t ex:
- HTA-O Utvärderar
- HTA-O Kartlägger
- HTA-O Kommenterar
- HTA-O Upplysningstjänst
- Ta ett samlat grepp om det samhällsodontologiska perspektivet genom att:
- Genomföra hälsoekonomiska utvärderingar för åtgärder inom tandvård samt vidareutveckla relevanta hälsoekonomiska utfallsmått (såsom kvalitetsjusterade levnadsår eller betalningsvilja)
- Utveckla ett systematiskt och transparent sätt för etisk analys inom tandvårdsområdet (inför ordnat införande/utmönstring och vid kunskapsluckor)
- Analysera organisatoriska aspekter avseende tandvård och dess finansieringAnalysera förutsättningarna för en miljömässigt hållbar tandvård
- Stötta klinisk forskning avseende vetenskapliga kunskapsluckor
- Verka för kliniska forskarskolor
- Verka för särskilda forskningsmedel avseende kunskapsluckor inom odontologi
- Identifiera och sammanställa de satsningar som görs för att täcka kunskapsluckor
- Initiera och underhålla ett system för att ”bocka av” och avföra kunskapsluckor allt eftersom de beforskats.
Systematiska översikter
Att arbeta med systematiska översikter
Att arbeta med systematiska översikter
Hur gör man en systematisk översikt? Varför är systematiska översikter viktiga för beslutsfattare inom hälso- och sjukvård? Lär dig mer med hjälp av Statens beredning för medicinsk och social utvärderings filmer.
Metodboken
Metodboken
Metodboken från Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) är anpassad till systematisk granskning av metoder och insatser i hälso- och sjukvården, tandvården, socialtjänsten samt inom funktionstillstånd- och funktionshinderområdet.