Musikverksamheten vid Malmö universitet har en naturlig plats både vid lärosätet och i Malmö stads musikliv. Se kommande evenemang från Malmö akademiska kör och orkester, anmäl dig till antagningsprov eller ladda ner pressbilder.

Malmö akademiska kör och orkester

Malmö akademiska kör och orkester med dirigenten Daniel Hansson i ledningen är en av Malmö Universitets främsta fanbärare. Ensemblerna syns kontinuerligt på musikscener runt om i Skåneregionen och uppträder årligen vid Malmö universitets högtider.

Varje säsong omfattar en konsertserie i och utanför Malmö där jul- respektive sommarkonserterna är återkommande och omtyckta inslag. Som representanter för Malmö universitet bedriver de ett omfattande internationellt arbete med egna turnéer och gästande orkestrar och körer från hela världen.

Är du intresserad av att vara med? Så här ansöker du!

Vi välkomnar alla att provsjunga och provspela. Nya medlemmar antas till Malmö akademiska kör och orkester i mån av plats efter godkänt antagningsprov. Befinner vi oss i terminsstart kommer listan på möjliga tider utökas allt eftersom.

Här hittar du en länk för att anmäla dig till antagningsprov när det är möjligt. Välj kör eller orkester för att se de bokningsbara tiderna. Finns det för nuvarande inga lediga tider? Kontakta vår dirigent Daniel Hansson.

Boka antagningsprov här!

Malmö akademiska kör

• Du som söker bör ha stor körvana och god notläsningsförmåga.
  • Vid antagningsprovet görs ett omfångstest, gehörsprov samt ett kort a prima vista-prov.
  • Du behöver inte förbereda något stycke och provet tar ca 10 minuter.

Malmö akademiska orkester

• Du som söker har god vana att spela orkester/kammarmusik.
  • Vid antagningsprovet spelar du ett självvalt stycke utan ackompanjemang samt ett prima vista-prov.

Båda proven görs på Orkanen, Nordenskiöldsgatan 10. Om inget annat anges, sal C 127.

Repetitionstider

• Malmö akademiska orkester repeterar på tisdagar klockan 18.30–21.00.
  • Malmö akademiska kör repeterar på onsdagar klockan 18.30–21.00.

Nyhetsbrev och pressbilder

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och var först med att få info om våra kommande konserter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Här hittar ni pressbilder på Malmö akademiska kör och orkester. Om ni är intresserade av andra bilder var god kontakta musikproducent Daniel Hansson.

Pressbilder från Malmö akademiska kör och orkester