Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
27 mars 2028 - 4 juni 2028
Kurskod: AS228C

Denna kurs ges inom kurspaket:

Kursinnehåll

Delkurs 1 - Litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 8hp

Delkursen syftar till att studenten utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv utvecklar medvetenhet om skönlitteraturens betydelse som redskap för elevers kunskaps-, identitets- och språkutveckling. Delkursen introducerar det litteraturdidaktiska forskningsfältet och diskuterar synen på läsning som ett möte mellan text och läsare. Vidare belyser delkursen hur skönlitteratur kan användas så att språk- och kunskapsutveckling främjas hos andraspråkselever. I delkursen presenteras litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenten använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Med utgångspunkt i kurslitteratur och i egna erfarenheter av skola och undervisning diskuterar och planerar studenten hur olika litterära texter kan användas i arbete med existentiella och interkulturella frågor såsom de formuleras av ungdomar med olika sociokulturell bakgrund. Därutöver undersöks och diskuteras hur den skönlitterära läsningen kan kombineras med samtal, skrivande och andra multimodala och digitala kommunikationsformer.

Delkurs 2 - Retorik, 7hp

Delkursen fokuserar på retorikens betydelse i det flerspråkiga klassrummet och har en praktisk-pedagogisk inriktning. Studenten ska utveckla sina kunskaper om den retoriska arbetsprocessen och förmågan att använda retoriska verktyg i undervisning. Centrala retoriska begrepp introduceras, bearbetas och prövas i olika undervisningsnära sammanhang. Vidare används skönlitteratur som utgångspunkt för klassisk argumentation. I delkursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS207C Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur, andraspråksutveckling och läs- och skrivutveckling (genomgången)

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt