Ideland, Malin (2012) Naturvetenskapens kultur. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (12 s) Tillgänglig via internet.
Kindenberg, Björn & Wiksten, Maria (2017). Språkutvecklande NO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet. Natur & Kultur (214 s)
Nelson, Johan (2012) Naturvetenskaplig kunskapsproduktion. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (12 s) Tillgänglig via internet.
Nygård Larsson, Pia (2015). NO-ämnenas texter och texttyper. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 4. Läslyftet. Skolverket. Tillgänglig via internet. (14 s)
Pleijel, Håkan (2022) Ekologi. En introduktion. Gleerups (240 s)
Utöver ovanstående tillkommer litteratur från olika kompletterande källor motsvarande ca 300 sidor.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om ekologiska processer, om samspelet mellan natur, samhälle och människa, samt didaktiska kunskaper om hur man kan främja elevers förståelse för ekologi och hållbar utveckling för att kunna undervisa i ämnet.
Kursens ämnesinnehåll rör växter och algers fotosyntes och uppbyggnad. Vidare behandlas materias kretslopp, där uppbyggnad av organismer och nedbrytning av döda organismer via fotosyntesen respektive cellandningen är viktiga processer. Energins betydelse för ekosystems existens och energins omvandlingar vävs in. Andra begrepp som behandlas är näringskedja, näringsväv, succession och biologisk mångfald samt typiska arter för svenska ekosystem. Evolution och evolutionsprocessen introduceras. Ovanstående relateras till samspelet mellan natur, samhälle och människa under olika tidsperioder samt med koppling till bl a ekosystemtjänster, hållbar utveckling, jordbruk och urban ekologi.
Kursens pedagogiska och didaktiska innehåll rör undervisningsplanering i vilken uteundervisning och naturvetenskaplig forskningsmetodik, styrdokument, och begreppsförståelse problematiseras. Språket i samtal, och facklitteratur samt dess betydelse för kunskapsutveckling behandlas.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).