Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (ca 50 s).
Ceder, Simon; Gunnarsson, Karin; Planting-Bergloo, Sara; Öhman, Lisa & Orlander, Auli. Arvola (2021). Sexualitet och relationer: att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (Upplaga 1.). Lund: Studentlitteratur. (167 s)
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Lund: Studentlitteratur. (ca 60 s i samråd med lärare)
Folkhälsomyndigheten (2017). Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige
UngKAB15 – en studie om kunskap, attityder och beteende bland unga 16–29 år
Granklint Enochson, Pernilla & Redfors, Andreas (2011). Fem elevers föreställningar om organsystem – vad händer i kroppen när vi dricker vatten? "Five students’ ideas about organ systems – what happens in the body when we drink water?" NorDiNa, Vol.7:No.2, 160-178 (18 s).
Henriksson, Olle och Rasmusson, Margareta (2018). Fysiologi med relevant anatomi. Lund: Studentlitteratur (ca 300 s).
Planting-Bergloo, Sara. (2023) Becomings of Swedish secondary sexuality education Enactments in natural science subjects and interdisciplinary teaching about pornography. Doktorsavhandling, Stockholms universitet. (94 s)
Skolverket (2013) Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan. Sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena. (60 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s).
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa. Vidare ska studenten utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i grundskolans åk 7-9 inom områdena människokroppen och hälsa.
Ämnesinnehållet i kursen behandlar människokroppen anatomi och fysiologi från celler, vävnader, organ till organsystemnivå. Vidare behandlas hälsofrågor ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om människokroppen och hälsa behandlas.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BI201C Biologi och lärande: Ekologi (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).