Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Pernilla
Granklint Enochson
Universitetslektor
pernilla.granklint-enochson@mau.se
040-665 82 45
orcid.org/0000-0003-3349-226x
Presentation
Pernilla Granklint Enochson är lektor i naturvetenskapernas didaktik vid institutionen naturvetenskap, matematik och samhälle.
Pågående projekt: DeCoSTE (Designing and Enacting Coherent Science Teacher Education) syftet med detta projekt är att utarbeta ett gemensamt verktyg för att uppnå koherens i utbildningen. Detta är ett erasmusprojekt i samarbete med forskare och lärarutbildare från universitet och högskolor i 7 lärosäten i Europa. Detta projekt har föregåtts av ett tidigare Erasmus-projekt, Promoting Instructional Coherence in Science through Teacher Education
I min avhandling visade det sig att det som var riktigt svårt för eleverna var att koppla samman mer än två organsystem. Just nu jobbar jag med artiklar om lärarstudenters förståelse om vattnets väg genom kroppen och hur de föreställer sig att de skulle svara en förskoleelev som frågar var vattnet tar vägen i kroppen när de druckit vatten.
Avslutade projekt:From Great To Excellent. I detta projekt har fokus varit på hur frågeställningar, som är ämnad att styra ett regionalt projekt, förändras i organisation med hierarkisk uppbyggnad. Detta är ett samarbetsprojekt mellan Region Halland, fyra kommuner och Halmstad Högskola. Projektet ”The relation between trends on large-scale science studies and how teaching and learning are constituted in science classrooms”. Fokus i denna studie var att undersöka hur och i vilken omfattning lärare använde sig av elevernas vardagliga erfarenheter när de behandlade ett ämnesinnehåll under lektionsintroduktionerna. Empirin analyserades utifrån två olika ramverk, dels utifrån Gillberts (2006) kontext begrepp och dels utifrån ett mer språkligt perspektiv med bärighet på litteracitet (Krajcik & Sutherland, 2010)
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
A social semiotic lens to capture meaning-making of polymeric concepts during modelling in chemistry education
Lizette Widing, Pernilla Nilsson, Pernilla Granklint Enochson
-
2022 | Konferensbidrag
Vad vet lärarstudenter om organ och organsystem innan de börjar de naturvetenskapliga kurser på lärarutbildningen – och vad tror de kommer att vara utmaningen i undervisningssituationen.
Pernilla Granklint Enochson
-
2022 | Konferensbidrag
Reflecting on Emerging Partnerships in Education – Experiences from a Swedish Regional Collaboration project
Jeanette Sjöberg, Pernilla Granklint Enochson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Pre-service teachers’ ideas about the path of water through the body and their intentions about explaining it to preschool children
Pernilla Granklint Enochson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Modeling as a Tool to Improve Second Language Learners’Descriptions of Non-Spontaneous Chemistry Concepts
Lizette Widing, Pernilla Nilsson, Pernilla Granklint Enochson