Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärandeoch utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Hahne, Ingemar (red.) (2023) Våra bästa barnvisor . 4. Uppl. Danderyd: Notfabriken.
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barnsvillkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s)
Ytterligare text kan tillkomma och meddelas vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Kursen behandlar även vad musik kan innebära i praktiken för verksamheten, dess innehåll och utformning, med fokus på barns mångsidiga utveckling. Inom ramen för akademisk litteracitet utvecklar studenten sina färdigheter i läsning av akademisk text.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO261A Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).